banner
català | castellano
Dolent

Dolent

Lorenz Pauli
Kathrin Schärer
Traducció: Anna Soler Horta
32 pàgines
23 x 28 cm, cartoné
ISBN: 978-84-17383-03-9
15,00 €
Takatuka àlbums

Els animals de la granja acostumen a ser amables i respectuosos els uns amb els altres, però avui, per divertir-se, han decidit fer entremaliadures.  

El gos espanta el gall, la cabra es menja les flors de l’hort i el porc fa veure que tot sol s’ha acabat tot el que hi havia a la menjadora. Però quan apareix el ratolí i el gat demana el seu torn per poder fer una dolenteria, tots reaccionen amb por: quina en durà de cap? El que no s’esperaven era la reacció de l’animal més bon jan de la granja, el cavall, que acaba aixafant —aparentment— el ratolí amb la pota.

Una història sobre els límits del bé i el mal, sobre bones i males intencions, i sobre el pes de les aparences. 
 

Recomanat entre els 100 millors llibres de 2017 pel Club del Llibre Juvenil d’Àustria

Llibre del mes de l’Acadèmia Alemanya del Llibre Infantil i Juvenil, gener de 2017 

Seleccionat entre els 100 millors llibres de 2016 pel diari Die Welt

Seleccionat per al Premi al millor àlbum il·lustrat d’Àustria 2017 pel Jurat de Joves Crítics 

 

Amb el suport del Departament de Cultura


 


Text

Lorenz Pauli (Suïssa, 1967). Després d’una breu estada a la banca, va estudiar educació infantil. Va començar a treballar en un parvulari de Zollikofen, en el qual encara continua a temps parcial, sempre que les seves activitats com a rondallaire li ho permeten. Les seves nombroses obres l’han portat a rebre un reconeixement en la Llista d’honor del IBBY 2012, entre d’altres. El seu lema: una bona història només és una bona ... més

Il·lustració

Kathrin Schärer (Suïssa, 1969) va estudiar a la facultat de Disseny de Basilea. Ha il·lustrat nombrosos contes propis, i també molts altres amb Lorenz Pauli. Va ser nominada per al premi Hans Christian Andersen 2012 i per l'Astrid Lindgren 2014 pel conjunt de la seva obra.    ... més

Ressenyes

«"Una bona història només ho és si ens continua rondant pel cap quan s’acaba", és el lema de Lorenz Pauli, autor i rondallista suís nascut el 1967. Ell i la il·lustradora Kathrin Schärer –també suïssa, però del 1969– ens ofereixen a Dolent una història que, sí, ens acompanya després de tancar l’àlbum. I ho fa perquè la trama, que passa en una granja, té gràcia, és senzilla i efectiva, però especialment per les il·lustracions dels animals, molt expressius i, en general, mostrats en uns primers plans que increpen el lector. Una història amb un sentit de l’humor molt agradable basat en les expressions dels animals. Una delícia d’animalada.» Lluís Llort, La República

«En esta granja todos sus habitantes son bastante traviesos; el perro chincha al gallo, la cabra se hincha a comer flores, la paloma deja caer una cagarruta sobre el granjero, los cerdos se muerden entre ellos… Pero el que parece ser más travieso de todos es el gato, que va sigilosamente a cazar al ratón. En esta granja, eso de distinguir el bien del mal no siempre es tan sencillo como parece. Adéntrate en ella y descubre todas las travesuras de las que son capaces unos animales que han sido ilustrados con genialidad y con tanta expresividad que parecen reales.» Javier Pizarro, El Asombrario

«Dos dels grans autors de la literatura infantil suïssa, l'escriptor Lorenz Pauli i la il·lustradora Kathrin Schärer, ens narren aquesta intrigant història des de la mateixa coberta, utilitzant tots els espais i racons del llibre per desvetllar-nos sensacions i emocions. A la coberta, una colla d'animals de granja treuen el cap per sobre d'una tanca tot guaitant, amb estupefacció, la paraula Dolent. Conversen sobre la bondat i la maldat, i cadascun d'ells explica una dolenteria que provoca el riure en la resta d'animals del grup. A cada dolenteria, apareix l'animal que la descriu, dibuixat de forma realista sobre fons blanc. El riure se'ls glaça a la boca en el moment que una de les dolenteries traspassa els límits i es posa en risc la vida d'un ratolí: els colors canvien i la càmera que ens mostra el primer pla s'acosta als personatges encara una mica més, fins a semblar que el lector els té al davant dels nassos. Hi ha quatre dobles pàgines d'un suspens increïble, la força del qual es transmet pel primer pla de l'expressió de la cara dels animals davant la tensa situació. La resolució és enginyosa, i el final, tranquil·litzador. Dolent és un àlbum intel·ligent que desvetlla les ganes d'arribar al desenllaç, que genera reflexió al voltant d'un tema habitual entre els infants (la dicotomia entre allò que és bo i allò que és dolent) i que explica una història potent, rica en vocabulari, en expressió, en efectes visuals i composició, ideal per narrar oralment i fins i tot per representar. Una història que, als prescriptors, els convida a observar i analitzar les formes i la tècnica per fer arribar la història i crear sensacions i certa actitud en el lector.» Pep Molist, Faristol ★★★★

«Hoy los animales de una tranquila granja han decidido jugar a hacer travesuras. Al principio todo parece muy divertido, pero como sucede en ocasiones, las bromas acaban convirtiéndose en algo sin gracia cuando la malicia supera los límites aceptables. La historia es compleja y sorprendente, pero a la vez asequible a los niños y un disfrute tanto para ellos como para los adultos. Tras la lectura verás cómo su trasfondo se presta a un diálogo, más allá de manidas moralinas, sobre juicios y límites relacionados con nociones exploradas por los niños a estas edades (maldad, bondad, etc.). La narración es abundante y rica, tanto a nivel textual como visual, y se desarrolla con mucho ritmo haciendo uso de un lenguaje cercano, casi oral, que no prescinde de las repeticiones de frases y secuencias que tanto gustan a los pequeños. Uno de los aspectos más sorprendentes de este álbum es su narrativa casi cinematográfica: de lo previsible a lo imprevisible, de la calma al más absoluto suspense; todo ello con el respaldo de unos fondos de color dotados de un enorme simbolismo (obsérvese que ninguno de ellos escapa a una buscada intencionalidad) y de unos personajes cuyas miradas humanizadas manifiestan un mundo de emociones. [...] “Malo” es, sin duda, uno de mis álbumes favoritos de los últimos meses, una fábula inteligente con un gran componente visual y un texto interesante para ser leído y más aún dramatizado.» Rocío Rodríguez DelgadoVamos a cazar un cuento

«Una història fabulosa que apel·la als nostres sentiments i que qüestiona les nostres expectatives i patrons de pensament.» Badische Zeitung

«El brillant equip format per Lorenz Pauli i Kathrin Schärer ens ofereix àlbums il·lustrats que destaquen pel seu art i intel·ligència. Meravellós!». Die Welt
 
«Per divertir-se, en aquest llibre els animals de la granja decideixen fer dolenteries. Cada animal en fa una, sense passar-se de la ratlla. Però quan apareix un ratolí a escena, el gat es posa a salivar: és el seu torn. Amb il·lustracions realistes, aquest àlbum il·lustrat narra des de l'humor una història sobre quins són els límits del bé i el mal». Bernat Cormand, Ara
 
«Un àlbum il·lustrat especialment adequat per a reflexionar sobre les pròpies normes de conducta i valors.» sfbasar.de
 
«No és gaire habitual veure una cabra, un gos, un colom, un cavall, un gat i un grup de porcs conversant i rient en un racó d’una granja. I encara és menys habitual, tant en animals com en humans, que cadascú confessi les malifetes que és capaç de fer als altres. Però això és justament el que fan els protagonistes de Dolent: explicar quins ensurts, barrabassades, entremaliadures i disbarats arriben a fer als animals que els envolten. Cadascú la diu més grossa… i tot això ho sent, amagat, un ratolí que acabarà essent el gran protagonista de la història.» El culturista
 
«¿Quién dijo que la vida en la granja podía ser aburrida? Al menos, en el lugar en el que viven el gallo, el perro, la cabra, el cerdo, el caballo, el ratón y el gato (y por supuesto, el granjero), el corral anda revolucionado. Todos se han puesto a hacer travesuras, cada animal demuestra a los demás aquellas cosas extraordinarias que es capaz de hacer. Entre las “proezas” hay sustos, peripecias aéreas, “degustaciones gastronómicas” y hasta “exhibiciones de puntería”, pero el juego se torna en algo serio y dramático cuando el caballo decide intervenir. Los amigos son testigos de un terrible suceso y no dan crédito pero ¿existe alguna razón para que haya actuado así? Sorpresas y diversión en un proyecto ilustrado que centra la parte gráfica en describir a través de simpáticos planos la apariencia de los protagonistas y sus reacciones ante las distintas actuaciones.» Canal Lector
 

«Dolent és un divertit llibre moral que juga amb els judicis sobre ser bo i ser dolent, sobre ser bo però fer dolenteries, i sobre els límits de les dolenteries per poder considerar-se bons. Tot un dilema molt semblant a les nocions explorades pels infants en aquestes edats. Una colla d’animals de granja, amb retrats realistes de gran mida sobre fons blanc, es diverteixen explicant una dolenteria feta per cadascú. Però quan la dolenteria sembla traspassar els límits acceptables, els riures s’acaben en sec. La narració flueix en un llenguatge molt ric, tant des del punt de vista textual com visual, ple de ritme i amb un registre proper a l’oralitat, amb repeticions rituals de frases i seqüències, que faciliten la lectura dels petits, el fan molt adequat per a la narració oral i fins i tot per a la dramatització. També és tot un encert en la creació del suspens que s’apodera dels personatges -i del lector- quan miren amb l’ai al cor la dolenteria fora de mida que es gesta al seu davant. El colors de fons de les pàgines, la perspectiva des del gat a punt de cruspir-se el ratolí, les tres imatges grans i frontals dels animals amb l’alè retingut i l’esclat final amb el negre del fons, el joc tipogràfic i les cares d’horror, ara des de la dreta de la pàgina, són tota una lliçó, quasi de Hitchcock, abans que una imatge de detall resolgui l’ensurt i ens retorni a la plàcida celebració de les malifetes, en concret “de la malifeta més bona del món sencer”, en un joc de paraules tan paradoxalment divertit com tota aquesta faula intel·ligent, servida amb una gran potència visual i un text d’alçada.».» Gretel

«Es un cuento muy, muy complejo. Por estructura, personajes (muchos), fondo… Y, pese a esto, es asequible para los niños. Tiene gran riqueza de vocabulario, extensas oraciones y más texto de lo habitual, lo que sirve de entrenamiento para una lectura más profunda. Su estructura, clásica, sirve de apoyo para la profundidad de la narración, a la que también la acompañan la belleza y madurez de las ilustraciones, hiperrealistas. Son magníficas, pero no sólo por la ilustración sino también por su composición. Los colores de fondo tienen su significado. La elección del rojo (el color del peligro) cuando el gato entra en escena no es casual. Tampoco lo son los blancos que acompañan al cerdo, paloma, perro… que también están observando. Pero un amarillo es el que acompaña al caballo, que también está solo en la escena. Amarillo de peligro. Y pasamos al negro de muerte, negro que se convierte en azul claro cuando aparece el ratón, vivo. Además de eso, el fondo (bondad, maldad, bromas, abuso de poder) es muy interesante, un buen modo de introducir la filosofía a los más pequeños. Además, por algùn motivo, a los niños les encantan los cuentos de animales. Siempre.» El tigre que vino a leer

«Hi ha molt bona relació i amabilitat entre els animals d’una granja. Un dia decideixen divertir-se demostrant cada un d’ells quina mena de dolenteria és capaç de fer. Tot és un joc ben innocent fins que apareix el ratolí. Llavors el gat reclama el seu torn per poder exhibir la seva entremaliadura particular. I el cavall intervé… La trama resulta una animalada divertida, però seriosa al mateix temps. Revestit amb un sentit de l’humor agradable i bondadós, resulta un llibre molt eficaç per reflexionar sobre els límits entre el bé i el mal, i entre el què és acceptable o no per a una bona convivència. Les il·lustracions són magnifiques, d’un gran realisme i potencia visual. Els enfocs amb que les composen, junt amb una simbologia de colors que fa evident la progressiva perillositat de la història, resulten molt efectius. Tot sobre la base d’un text molt encertat i ric en llenguatge.» Menuts Girona